Om Minervaskolan

Vår filosofi

Till skolan kommer man för att lära. Vår övertygelse är att skolan är chansen att lägga grunden till sin egen framtid, oavsett social eller etnisk bakgrund.

Varje individ är unik och har något att ge i samhället. Förmågor som kreativitet, kommunikation och social kompetens är grunden i ett globalt perspektiv och ger förutsättningar för att kunna möta människor med respekt och nyfikenhet. Vårt pedagogiska arbete syftar till att utveckla dessa egenskaper i mångfald hos eleverna.

Med flexibel pedagogik vill vi skapa ett samspel mellan varje elev, förälder och lärare. Tillsammans ger vi kunskap och vägledning på ett sådant sätt att eleven, utifrån sina egna förutsättningar och mål, kan lägga grunden för ett livslångt lärande och ett rikt liv som hela människor. Ny teknik och globala perspektiv införlivas tidigt i vår undervisning.

Kunskap om olika kulturer, kommunikation och IT ökar elevernas förmåga att fungera såväl i grupper som individuellt. Vi uppmuntrar alla att utvecklas individuellt, att respektera olikheter, ta sitt ansvar och att alltid hjälpa sina kamrater.

På Minervaskolan löper ansvar, ömsesidighet, respekt och frihet som en röd tråd. Tillsammans med föräldrarna tar vi ett helhetsansvar för elevens kunskapsutveckling; från förskoleklass till grundskolans årskurs 9.

Skolans huvuduppdrag

Det är bildningen som står i centrum på Minervaskolan.

Tanken bakom bildningen – i bemärkelsen förkovran – är att vi i skolan skall väcka aptit på det som i läroplanen kallas ”ett livslångt lärande”.

Bildning innebär att man lär sig att lära, tränar sig i uppbrottets teknik i det lilla. Om vi satsar på bildning är och förblir vi en av modernitetens viktigaste institutioner. Kärnan i begreppet bildning är överskridandet. De är en väg till självkännedom som går via de hinder man erövrar.

Om skolan inte tar bildning i bemärkelsen förkovran på allvar, så bedrar den också en generation av elever på såväl hoppet om, som förmågan att förändra livet.

Hans Jansson, grundare Minervaskolan

Verksamhetsidé

Minervaskolan ska med engagerad personal och kunskap i centrum förädla varje elev maximalt så att de med gott självförtroende är väl förberedda att möta livet.

Utbildning sker enligt läroplanen och Minervaskolans värderingar.

Verksamheten bedrivs med flexibel pedagogik i små klasser och med individens utveckling i centrum.

Vision

Minervaskolan är ett attraktivt och ledande utbildningsföretag som skapar bästa värde för elever, föräldrar och samhälle.

Uppnådda kunskapsmål och individuell utveckling skapas av en arbetsmiljö präglad av kompetent och engagerad personal, sociala umgängesregler och undervisning kompletterat av sociala aktiviteter.

Mission

Minervaskolans mission är att fostra bildade samhällsmedborgare med hög social kompetens och gott självförtroende.

Skolans pedagogik

Varje lärare har pedagogisk frihet att – utifrån gruppens förutsättningar och mål – stödja och vägleda kunskapsinhämtning och inlärning; entusiasmera; utveckla nyfikenhet och kreativitet.

I vårt arbete utgår vi från vår gemensamma grundsyn, den bygger bland annat på:

• trygghet

• arbetsglädje

• höga förväntningar på individen, utifrån individens olika förutsättningar

• samarbete hem — skola

• eget ansvar

• social kompetens

• internationellt arbete

• kultur

• kommunikation

Umgängeskontrakt

Skolan har sedan starten ett umgängeskontrakt som utarbetats tillsammans med föräldrar. Umgängeskontraktet beskriver det viktiga förhållningssättet som rör ömsesidig respekt, personligt eget ansvar och vikten av konsekvenser utifrån var och ens handlande.