Seger i Språkolympiaden

Riksfinalen I Språkolympiaden ILC har avgjorts i Malmö. Våra elever gjorde ett kanonjobb!

Efter en riktig rysare tog Nora och Arvid hem första platsen i engelska!

Frode och Mille kom på andra plats i spanska, och det blev en fjärdeplats för Shano och Kaito I svenska.

Otroligt bra jobbat alla inblandade!

Minervaskolan får en ny vd

Anders Nordström har utsetts till vd ny för Minervaskolan och tar över ledarskapet från nuvarande vd Hans Jansson vid årsskiftet. Anders blev framröstad av en enig styrelse. “Jag kommer jobba i enlighet med den anda och vision som fått Minervaskolan att blomstra så långt”.

Hans har suttit som vd på Minervaskolan i totalt 20 år. Målsättningen från början var att skapa en skola dit man kommer för att förverkliga sina drömmar, där bildningen står i centrum, eleverna får hjälp, känner sig trygga och engagerar sig i och tar ansvar för sitt eget lärande.

“Minervaskolan var min dröm och jag är väldigt stolt över det vi lyckats skapa tillsammans. Liksom de flesta verksamheter har vi haft våra motgångar, men att vi aldrig släppt de värderingar som är viktigast för oss tror jag är en nyckel till varför det gått så bra,” menar Hans Jansson, avträdande vd.

“Jag tycker att det ska bli väldigt roligt och spännande att ta mig an vd-rollen på Minervaskolan, både själva tjänsten i sig men även utmaningen att leda alla duktiga och hängivna medarbetare”, menar Anders, blivande vd på Minervaskolan.

“Att få axla detta förtroende känns fantastiskt roligt. Målsättningen för skolan har alltid varit att elever och personal ska trivas, där fokus ligger på en bra utbildning där eleverna får de kunskaper de behöver för att kunna utvecklas vidare och ta eget ansvar för sitt lärande”, fortsätter Anders.

Trots att vd-positionen är ny för Anders har han en lång erfarenhet av både Minervaskolan, där han bland annat jobbat som gymnasielärare under 4 år, men även dess ledningsarbete, då han varit en del av Minervaskolans styrelse de senaste 15 åren.

De senaste 12 åren har han arbetat som integrationskonsult och lösningsarkitekt med kundansvar på Ariser.

“Jag tycker att det ska bli roligt med Anders som vd. Vi har tidigare arbetat tillsammans på Minervaskolan och det känns väldigt tryggt att veta att Hans efterträdare vet hur organisationen fungerar och delar skolans vision och värderingar”, Agneta Helleberg, lärare på Minervaskolan

Minervaskolan har tidigare blivit utsedd till Sveriges bästa arbetsplats och rankats bland de tio bästa arbetsplatserna i Europa. Om man ska lyckas på sin arbetsplats är det avgörande att man trivs, vilket bland annat är beroende av tillit till ledningen och organisationen i sig.

Julavslutningar i kyrkan

Två fina julavslutningar för samtliga elever ifrån förskoleklass till åk 9 hölls i Umeå stadskyrka, där eleverna sjöng ut i körer och olika framföranden gavs på ett härligt sätt.

Lucia

Årskurs 4 levererade tre fantastiska luciashower med sång, musik och dikt både i grupp och individuellt.

Musik- och klasslärare har gjort ett mycket bra jobb.

Sagoteater

Fritids spelade upp en magisk, berörande och bejublad sagoteater, främst för de yngre eleverna.

Varmt välkomna på Öppet Hus, onsdag 29 november

Välkommen på öppet hus onsdag den 29 november kl. 18.00 - 20.00.

Vi visar hela grundskolan från förskoleklass, fritids, lågstadiet, mellanstadiet till högstadiet.

Förskoleklass visas mellan kl. 18 - 19.

Rundvandringar för låg-, mellan- och högstadiet börjar kl. 18.30. Därefter följer frågestunder. Vi bjuder på fika.

Artikel i VK

Lokaltidningen VK hade den 2/10 en artikel med rubriken "Tvingas betala för skoldatorer".

Vi har besvarat denna artikel enligt nedan.

Minervaskolan tillhandahåller datorer kostnadsfritt

Minervaskolan har sedan skolan grundades tillhandahållit datorer som ett verktyg i undervisningen. En bärbar dator är inget måste i undervisningen på skolan eftersom vi även använder oss av skolböcker. Eleverna kan välja att göra arbetsuppgifter och skriva prov på papper, samt använda lånedatorer.

Här om dagen skrev VK att eleverna tvingas betala för skoldatorerna. Minervaskolan tillhandahåller lånedatorer med hög prestanda till de elever som är intresserade och detta är liksom på många andra skolor helt kostnadsfritt. Att föräldrar behövt använda hemförsäkringen och betala självrisk för skoldatorn har inträffat, men enbart i samband med oaktsamhet där datorn förstörts för att eleven exempelvis spillt vätska. Samma ansvar för ersättning gäller ju om en skolbok eller annat läromedel förstörts eller tappats bort på grund av oaktsamhet.

Vårt fokus är att våra elever ska trivas på skolan och få en lärorik och givande skoltid. Med det följer bland annat att vårda material och utrustning på ett hållbart och aktsamt sätt, samt att eleverna får lära sig att ta ansvar för sina handlingar.

Thea Fidjeland Thea Fidjeland

Medalj i Språkolympiaden

Minervaskolan är duktiga i svenska! Det blev en finfin tredjeplats i Språkolympiadens riksfinal, i ämnet svenska. Åtta lag från hela Sverige deltog i finalen. Vägen dit är lång så det är bara de allra duktigaste av Sveriges högstadieelever som når så långt i tävlingen. På bilden är det William Östman och Irma Hultin som förbereder sig för en hård final med svåra frågor. Majken Signarsson har också deltagit med de fina insatserna.

Frågorna rörde bland annat författare, grammatik, stavning och ordkunskap.

På grund av coronapandemin avgjordes tävlingen digitalt.

Rickard Andersson har coachat sina elever på bästa sätt!

Ett stort grattis till en mycket bra insats!!!

Foto & text: Erik Mo