Förskoleklass

På Minervaskolan har vi två förskoleklasser, Oliven och Ugglan, med 22 barn i varje klass. Vi som arbetar i förskoleklassen är alla utbildade lärare, eller speciallärare med lång erfarenhet.

Till förskoleklassen kommer barn från olika stadsdelar och samhällen nära Umeå. Eftersom vi vill ge barnen en så bra start som möjligt hos oss på Minervaskolan arbetar vi med gruppstärkande aktiviteter under hela året. Det är viktigt att barnen känner sig trygga i sin nya miljö och med sina nya vänner.

Varje hösttermin kartlägger vi alla barns språkliga och matematiska förmågor. Det är viktigt för oss att tidigt hitta elever som behöver hjälp och stöd i skolan men också de som behöver extra utmaningar.

Tidiga insatser i skolan är mycket viktiga och vi erbjuder extra stödundervisning till elever redan i förskoleklassen.

En stor del av tiden i förskoleklassen ägnas åt att utveckla barnens språkliga förmågor. Vi arbetar med högläsning, samtal. språklekar, bokstavskännedom, eget skrivande och läsning.

Inom matematik och naturvetenskap arbetar vi både på ett praktiskt och teoretiskt sätt. Matematiska begrepp, antalsuppfattning, temat ljus och programmering är delar av innehållet i dessa ämnen. Även idrott, musik och estetiska ämnen är inslag i verksamheten varje vecka.

I förskoleklassen finns mycket tid för lek, både utomhus och inomhus. Genom leken utvecklar barnen både sina sociala, språkliga, och motoriska förmågor.

Ställ ditt barn i kö till Minervaskolan