Mellanstadiet

På mellanstadiet har vi 24 elever per klass och 3 klasser per årskurs. Inför åk 4 så tar vi in 28 nya elever som tillsammans med de gamla bildar tre nya klasser.

De relativt små klasserna ger lärarna mer tid till varje elev varje dag. Vi tror på handstilsträning, använder oss av penna, papper och fysiska läroböcker.

Vi vill lyfta naturvetenskap på Minervaskolan. Därför har vi en No-lärare som har undervisning i alla klasserna på mellanstadiet.

Idrotten är varierad och utövas i gymnastiksal, på en konstgräsplan eller i Gammliaskogen.

Vi tror även på att själen ska ha sitt – därför satsar vi på skolan extra på musikundervisning. Under mellanstadiet har vi en skolkör som alla elever deltar i. Det ger dubbla effekter sångglädje och inlärning.

För att bli en god läsare, ha flyt, förstå en dagstidning när man är vuxen krävs att man övar. Att man läser mycket utvecklar dessutom skrivandet, man får tillgång till ett mer utvecklat skriftspråk. Läsningen är oerhört viktig för att kunna bli en deltagande demokratisk samhällsmedborgare i framtiden.

Rasterna under skoldagen är även de ett viktigt inslag. Vi på mellanstadiet har utomhusraster under skoldagarna – man har rätt till frisk luft och rörelse.

En regel vi har på skolan är att mobiltelefonen ska vara inlämnad hos sin lärare under dagen. Man får tillbaka den när man går hem. Allt för att uppmuntra social interaktion och lek.

Vi kartlägger elevernas kunskaper tidigt. Sedan erbjuder vi stöd till de som behöver extra hjälp i sin kunskapsutveckling. Parallellt med matematikstödet i åk6 finns det även möjlighet att gå på matematikfördjupning. Där kan man söka utmaningar och fördjupa sig i ämnet.

Moderna språk

Till skillnad från många andra skolor så startar vi med ett tredje språk (spanska, tyska eller franska) redan i åk4. Språk är ju bevisat som ett av de ämnen som utvecklar och förstärker hjärnan och dess inlärning.

Munkviken

I åk4 börjar med en uppstart där vi bygger relationer och grupperna genom att åka till Munkviken två dagar och en övernattning.

Fjällen

I åk5 åker klasserna iväg på en resa till fjällen där eleverna får åka slalom och njuta av vår vackra fjällvärld.

Lucia

I åk4 genomför vi ett luciatåg som är något utöver det vanliga. Tre välrepeterade föreställningar för föräldrar och elever på skolan.

Friluftsdagar

Minerva tror på att uppleva friluftsliv och träna social interaktion. Vi har därför kvar friluftsdagar i form av slalomdagar, vinterlek, fotbollsdag och brännbollsdag. Även temadagar med teman som Hälsa eller Läsning genomförs.

Ställ ditt barn i kö till Minervaskolan