Högstadiet

På högstadiet har vi fyra klasser per årskurs med max 24 elever per klass. Högstadieklasserna har en eller två klassföreståndare som följer elevernas studieresultat och håller kontakt med föräldrarna, bland annat via föräldramöten, utvecklingssamtal och via vår digitala plattform Schoolsoft där viktig information om prov, läxor, närvaro med mera finns att tillgå.

Eleverna får från och med årskurs 7 disponera en personlig lånedator, en MacBook Air. Datorn används som ett redskap i undervisningen och som kommunikationsverktyg. Eleverna blir snabbt vana att använda datorernas skriv- och presentationsprogram, som ingår i Officepaketet. I några ämnen används huvudsakligen digitala läromedel men i alla ämnen använder vi också läroböcker.

Vad gäller undervisningens innehåll så följer vi Skolverkets styrdokument: läroplanen och de olika ämnenas kursplaner.

Utöver ordinarie undervisning så deltar våra högstadieklasser i flera tävlingar inom till exempel språk, matematik och teknik. Ofta når vi fina framgångar.

Självklart ökar graden av eget ansvar i och med stigande ålder. Vi ställer krav på att eleverna tar med sig rätt material till lektionerna, kommer i tid, gör läxor, pluggar inför prov med mera. Dessutom jobbar vi hårt med att skapa en bra stämning och ett bra arbetsklimat på lektionerna. Vi vill naturligtvis att våra elever ska lyckas i skolan.

Våra resultat på de nationella proven i årskurs 9 visar att vi lyckas mycket bra med att få våra elever att nå höga resultat. Slutbetygen, som eleverna får när de går ut årskurs 9, stämmer dessutom väl överens med de resultat som eleverna presterar på de nationella proven.

Något unikt på Minervaskolan är att ämnet idrott håller till på en av Europas största sportanläggningar, IKSU Sport, under inomhussäsongen. Där finns ett fantastiskt utbud av olika sportmöjligheter.

Varje vår åker vi på en väldigt trevlig och mycket omtyckt studieresa till Lovund. Det är en liten ö med fantastiskt fin och häftig miljö utanför norska kusten. Fokus för studieresan ligger på att studera den havsnära ekologin med bland annat ebb och flod, fågelskådning, fiske med mera. Det är även en resa som stärker kamratskap och ger en positiv känsla för klassen. Det är en fantastisk möjlighet för våra elever att få en härlig upplevelse som de inte kommer att glömma.

Ställ ditt barn i kö till Minervaskolan