Livet på skolan

• Skolstartfesten

Vi startar varje läsår med en skolstartsfest för alla elever och deras familjer. Festen har olika stationer med lekar och tävlingar, lotterier och grillning av hamburgare på skolgården. Festen har vi för att fira att skolan börjar igen och att det är återigen dags att sätta kunskap i fokus.

• Sagostig

Fritids ordnar varje år en uppskattad och teatral förevisning för skolans yngre elever baserad på olika sagoteman.

• Lovund

Skolan reser varje år med årskurs 8 till ön Lovund i Norge för studier av flora och fauna samt teambuilding.

• Skidåkning

Årskurs 5 åker varje år till fjällen för att lära sig skidåkning, samarbete och hushållning i olika grupper.

• Lucia

Varje år genomförs ett samlat luciatåg där årskurs 4 sjunger ut och uppvisar ett enastående luciatåg.

• Skolavslutning

Skolans terminsavslutningar hålls på ett högtidligt sätt i kyrkan, där uppträdanden och betygsutdelning sker på ett uppskattat sätt.

• Idrott

Skolan har en rik och varierad idrottsundervisning som bedrivs i skolans gymnastiksal, på Gamlia och på IKSU.

Regelbunden rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för all inlärning och för ett bättre välbefinnande.

• Minerva Basket

Minerva Basket engagerar över 200 elever på ett hälsofrämjande sätt på tid direkt i anslutning till skoldagarnas slut.

• Minerva Fotboll

Minervaskolan har ett samarbete med UFC, och ingår i UFC fotbollsakademi. Träningar hålls i anslutning till skoldagarnas slut. Fotbollsverksamheten och skolverksamheten samarbetar och kompletterar varandra väl. Rörelse och fysisk verksamhet stärker hälsan och all inlärning, samtidigt som sammanhållningen och lagarbetet befrämjar social kompetens.