Lågstadiet

På lågstadiet arbetar en engagerad personalgrupp med elevernas bästa i fokus. Arbetslaget består av välutbildade och erfarna klasslärare, två speciallärare och en skolbibliotekarie. Vårt arbete präglas av en god stämning och respekt mellan både elever och lärare. Den undervisning som eleverna möter hos oss kännetecknas av att den är väl grundad i läroplanen och tydligt strukturerad.

Våra klasser består av 22 elever och vi har två klasser per årskurs. Vi har grupptimmar på schemat varje vecka och det möjliggör att vi kan arbeta med läs- och skrivinlärning samt matematik i mindre grupper. Vi följer kontinuerligt upp våra elevers kunskapsutveckling och ger tidiga stödinsatser med speciallärare vid behov. Dessutom har klassläraren 1–2 extra lektioner per vecka efter skoldagens slut med de elever som behöver stöd. Dessa lektioner kallar vi bonustid.

Vi anser att en god läsförståelse är grunden i allt skolarbete och därför vill vi att våra elever läser varje dag, både i skolan och hemma. Vi kallar detta den ”Magiska kvarten”. I skolan läser vi dagligen enskilt, i par och i grupp. Vi lärare ägnar också mycket tid till högläsning av både gamla klassiker och nya spännande böcker. Från åk 1–3 besöker eleverna regelbundet vårt fina stadsbibliotek och de träffar vår skolbibliotekarie varje vecka.

Vi arbetar även återkommande med lärande utomhus och främjar elevernas behov av rörelse, kunskap och gemenskap i den fantastiska Gammliaskogen som finns i närheten av vår skola. I årskurs 3 åker vi också på lägerskola till Tavelsjö.

På Minervaskolan har eleverna musik varje vecka med en utbildad musiklärare från åk 1 och dessutom har vi en lågstadiekör som består av eleverna från åk 2 och 3.

Ställ ditt barn i kö till Minervaskolan